Mine aller første strikkeprosjekter

Mange husker kanskje ikke akkurat når de begynte å strikke for fullt og har strikket hele livet, men for meg var det slik at jeg ikke hadde rørt strikkepinner på sikkert 10-13 år før jeg plutselig blei hekta i voksen alder. Jeg begynte å strikke seint 2015, altså snart to år siden, da jeg var 25 år gammel og student. Det var en fotograf-kollega som introduserte meg til strikkingen da jeg var lærling hos henne. Jeg husker fortsatt begeistringen jeg følte da hun viste meg småbiter av den store strikkeverdenen på instagram, og jeg følte med en gang at "dette jeg bli en del av"! Jeg elsker å lage ting, men synes det virket umulig å strikke en genser, for eksempel. Det var også ganske umulig i starten, men plutselig knakk jeg koden. Jeg blei helt hekta.

Jeg var ikke så flink til å dokumentere de første strikkeprosjektene, men jeg fant noen bilder tatt sporadisk her og der. Det aller første jeg strikket var Paelas Popcorn-genser i størrelse 2 år. Jeg strikket og strikket, og det var bratt læringskurve. Jeg hadde aldri strikket noe annet enn lue og skjerf! Genseren blei ferdig, men den blei heller størrelse 6mnd/1år, så som du skjønner var det en del jeg ikke skjønte. Men jeg var i gang, og blei seriøst hekta fra første maske! 

Neste prosjekt var en ny Popcorn-genser, men den eksisterer det ikke bilder av. Veldig synd, for den hadde verdens fineste grønnfarge i Pickles Angora. Jeg ga den bort i gave, og veit ikke helt hvor den befinner seg i verden lenger. Jeg strikket noen prosjekter til før jeg skjønte at jeg måtte begynne å dokumentere litt mer, siden alle prosjektene var gaver. Jeg følte meg liksom litt tom, og glemte fort hva jeg hadde strikka.

Pickles sin Lille frøkenseiler-genser havnet fort på pinnene mine da jeg skjønte at genserstrikk ikke var så vanskelig som jeg først trodde. Denne strikket jeg til niesa vår.

Jeg fikk smaken på flerfargestrikk, og selbuvotter blei en favoritt. Igjen, jeg glemte å ta bilder av alle parene, men strikket til noen venninner og mannen min. Veldig gøy å lære, og da tommel-strikkingen satt følte jeg meg som verdensmester! Haha.

Til jul det året fikk jeg min første strikkebok, og Pilotlua var et faktum. Denne blei også gitt bort, men jeg husket i det minste å avbilde den først :)

Enda mer flerfargestrikk, denne gangen til min nyfødte nevø. Genseren blei riktignok størrelse 1 år, men alltid kjekt å ha noe å vokse inn i..

Nevnte nevø fikk også Kjappstrikkadrakt fra Paleas, i størrelse nyfødt. Denne passa han vel ca 1 uke, men den passet i alle fall! Strikket i det mykeste alpakkagarnet<3

Snart merket jeg at jeg var klar for litt #sjølvsagtstrikk. Siden Lille Frøkenseiler-genseren hadde gått relativt smertefritt, tenkte jeg at jeg skulle klare en Frøkenseiler-genser også! Og heldigvis, det gikk fint, og resultatet blei min aller første hjemmestrikka voksen-genser.

Denne har jeg brukt masse! Har egentlig planer om å strikke den i en vinterversjon også, i fargene blå med hvite angora-striper... Det har stått på strikkelista en liten stund, men jeg tar det ikke bort helt enda. Jeg må bare få litt mer tid først! :D

Føler på et lite behov for å beklage bildekvaliteten i dette innlegget, men jeg hadde så lyst til å vise noen av de første tinga jeg strikka som nybegynner. Kanskje for å vise at "alt er mulig" :P Det beste nybegynner-tipset jeg har å gi, er å finne noe du har veldig lyst til å strikke, noe du har skikkelig lyst på. Ta en liten avsjekk med noen du kjenner som kan strikke, og hør om det er en lett oppskrift, bare så du ikke havner på tynn is med flerfargestrikk og vanskelig mønster og en dårlig oppskrift som tar pusten fra deg lenge før du er ferdig.. Men ikke tenk at ting er for vanskelig heller! Bruk youtube og google hvis du er usikker. Mitt beste tips #2 er å lære deg magic loop, så du slipper unna å kjøpe hundre tusen pinner. Settpinner/strømpepinner er drepen for strikkeglede, hvert fall når du er nybegynner, og gjør ting mye mer komplisert enn det trenger å være!

#nybegynnerstrikk #strikkeblogg #strikkingfornybegynnere #strikketips #paelasknits #picklesoslo #garn #strikking #sjølvsagtstrikk #egostrikk #gavestrikk #barnestrikk #babystrikk #instagram #makeyourownfashion #diy #kreativitet #hverdagsglede #oslo #strikkeprosjekter #geektstrikk

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

geekstrikk

geekstrikk

27, Oslo

Jeg elsker å strikke!